Tilaisuudet ja Juhlat ratikassa

Mikkelipuiston vanhat raitiovaunut ovat varattavissa erilaisiin tilaisuuksiin ja juhliin. Ravintola Greeneri suunnittelee tilaisuuksien tarjoilut yhdessä asiakkaiden kanssa. Tilaisuuksia voi järjestää molemmissa vaunuissa ja tilaa löytyy niin isommille kuin pienemmillekin ryhmille.

Ratikan varaukset ja tiedustelut Osuuskauppa Suur-Savon myyntipalvelusta 010 764 2000 (8,35 snt/puh + 12,09 snt/min) tai sähköpostilla
sales.suur-savo@sok.fi

HKL eli Helsingin kaupungin liikennelaitos luopui 2018 liikennekäytöstä poistetuista vanhoista raitiovaunuista. vaunut tarjottiin hakemusten perusteella uusiokäyttöön, joka tukee kaupunkikulttuurin kehittymistä ja on raitioliikenteen arvon mukaista ja sen historiaa kunnioittavaa. 

Mikkelin kaupunki sai kaksi raitiovaunua ja päätti sijoittaa ne kaupunkilaisten iloksi Mikkelipuistoon.

Vaunu nro 11 (vetovaunu)

Valmistusvuosi: 1959
Pituus: 13,5 m
Paino: 20 tonnia
Leveys: 2,3 m
Käyttö: Muutettu kuljettajarahastukseen 1981, kun rahastajista pikkuhiljaa luovuttiin (tästä syystä ei rahastajanaitiota), jonka jälkeen liikenteessä vuoteen 1994 saakka ja koeajovaununa vuoteen 2014 saakka.

Vetovaunu nro 11 oli syystalvesta 1994 alkaen Vallilan korjaamolla. Vaunu laskettiin takaisin teleillensä 26.5.1995, jonka jälkeen sillä suoritettiin noin 3-6 kuukauden ajan koeajoja ja säätöjä. Koeajoja tehtiin ulkona 4.7.1995 alkaen, aluksi vain öisin. Vaunu jäi koeajorupeaman jälkeen HKL:n käyttöön. ABB on tyypittänyt vaunun NAC -kokeiluraitiovaunuksi. Vaunu ei siis koeajoja varten tehtyjen muutosten takia ole täysin alkuperäisessä kunnossaan. Vaunua kutsutaan turboksi: tehoa löytyi koeajovaiheessa huomattavasti enemmän kuin muista vaunuista, mutta se asetettiin normaalitasoon. Vaunun laskennallinen huippunopeus olisi koeajovaiheen tehoilla ollut 110 km/h.

Vaunu nro 521 (perävaunu)

Valmistusvuosi: 1958
Pituus: 14,2 m
Paino: 13,4 tonnia
Leveys: 2,3 m
Käyttö: Alkuperäisenä liikenteessä vuoteen 1983 saakka, jonka jälkeen Helsingin kaupungin museovaununa ja varastoituna vuodesta 2008 kaupunginmuseon kokoelmakeskuksessa Tuusulassa. Siirretty Vartiokylän bussivarikolle vuonna 2015 odottamaan poisto tai muuta käyttöä.

HUOM! Alkuperäinen rahastajanaitio löytyy, kunto muiltakin osin täysin alkuperäinen.